Zmotywuj się i przyjdź. Znajdziemy coś dla ciebie

– Nie ma się czego bać, bo te wszystkie maszyny naprawdę nie są takie straszne. Zwłaszcza że każdy z instruktorów chętnie pomoże i opowie, w jaki sposób je obsługiwać – zapewnia Szymon Najzer z Fitness Platinium®, trener personalny i ekspert od przygotowania motorycznego, a do niedawna czynny biathlonista.

Piotr Banasik: Kiedy pogoda sprzyjała, biegałem codziennie rano, raz w tygodniu grałem w piłkę, a w drodze do pracy chętnie wsiadałem na rower. Jak nie zapaść w zimowy sen i nie stracić tego, co wykształciliśmy latem?

Szymon Najzer: To prawda, że zimą zawsze dużo trudniej zebrać się do treningu, bo warunki pogodowe odgrywają dużą rolę w motywacji. Zamglone, zimne i krótkie dni raczej nie nastrajają do aktywności fizycznej. Systematyczny trening to jednak element zdrowego trybu życia, a taka motywacja nie powinna być uzależniona od pogody czy pory roku. Tym, którzy nie mają ochoty marznąć i wdychać zanieczyszczonego powietrza, z pomocą przychodzą kluby fitness – oferując nie tylko dostęp do profesjonalnej obsługi trenerskiej, ale też kompleksowego zestawu przyrządów i przyborów, które pomogą w treningu. Można trenować samemu lub wybrać dowolne zajęcia grupowe, korzystając z nich w wybranym przez siebie czasie – bo kluby otwarte są od wczesnego rana do późnego wieczora. To chyba odpowiednia motywacja?

Z jednej strony – tak, ale trening w klubie jest dla mnie trochę hm… przerażający. Myślę: „siłownia”, widzę: „skomplikowane maszyny, przypakowani goście, suplementy i odżywki”. Boję się trochę, żeby nie wyjść na laika, który nie wie, jak posługiwać się tymi wszystkimi urządzeniami…

Nie ma się czego bać – nowego klienta na początku po wszystkich pomieszczeniach oprowadzają osoby z obsługi, dzięki czemu może on zapoznać się z dostępnymi urządzeniami, strefami treningu i ofertą klubu. Jeśli klient zdecyduje się na podpisanie umowy, ma też dostęp do promocji: pierwszego darmowego treningu wprowadzającego, konsultacji żywieniowych czy bezpłatnego treningu personalnego raz w miesiącu – to pomoc z najwyższej półki.

A maszyny tylko wyglądają groźnie, ale są przystosowane do ludzkiej anatomii – musimy trenować w taki sposób, aby dany mięsień pracował. A jeśli już zupełnie nie wiemy, jak się do tego zabrać, instruktor obecny w danej strefie zawsze chętnie pokaże, w jaki sposób ćwiczyć i jak dostosować ciężar do własnych możliwości. Najtrudniejszy jest zawsze pierwszy raz – później idzie już z górki. Wychodzimy także naprzeciw paniom, które korzystają z naszej oferty, przygotowując w klubach specjalne strefy kobiet.

Jak wygląda pierwsza wizyta na Fitness Platinium? Kto wprowadza mnie w ten skomplikowany świat atlasów, sztang, bieżni i ruchomych schodów?

Każdy nowy klient może skorzystać ze spotkania z instruktorem, które każdy z trenerów prowadzi na swój sposób. Ja zwykle zaczynam od krótkiego wywiadu, w którym najważniejsze są kwestie zdrowotne: przebyte urazy i kontuzje, zwłaszcza w układzie mięśniowym i stawowo-kostnym, sprawność układu krążenia i oddechowego – o tym trener musi wiedzieć. Staram się także dowiedzieć, jaki cel stawia sobie klient – jego motywacja jest bardzo istotna. Dopiero bazując na takich informacjach, a także wiedzy na temat diety i nawyków żywieniowych klienta, można ułożyć dla niego bezpieczny i skuteczny zestaw ćwiczeń.

Kiedy już zacznę ćwiczyć, to chciałbym w jakiś sposób monitorować swoje postępy. Jak sprawdzać, czy trening w ogóle coś daje?

Możemy wziąć pod uwagę dwie grupy czynników: estetyczne, które określamy np. na podstawie zawartości tkanki tłuszczowej i mięśni, i motoryczne, czyli opisujące naszą sprawność. Z pomocą przychodzi TANITA® – profesjonalny analizator składu ciała, który znajduje się w każdej siłowni i pokazuje zawartość tkanki mięśniowej i tkanki tłuszczowej w organizmie. Warto badać ją systematycznie, co pozwoli ocenić nasze postępy. W podobny sposób działa także dokonywanie pomiarów obwodów ciała: talii, bioder, rąk i nóg – można sprawdzić, czy ubywa nam „brzuszka”, którego chcielibyśmy się pozbyć, lub przybywa mięśni w partiach, które trenujemy najmocniej.

W ocenie zdolności motorycznych pomagają instruktorzy, którzy mogą przygotować testy np. na wytrzymałość czy na siłę, które – także przeprowadzane regularnie – pozwalają wskazać postępy w treningu. Każdy z czynników jest mierzalny.

Zwykle jestem samotnikiem i trenuję z słuchawkami na uszach czasami jednak wolę poćwiczyć w grupie pod okiem doświadczonego trenera. Jak z kilkuset zajęć we wszystkich klubach Platinium wybrać te, które będą dla mnie najwłaściwsze?

W kilkunastu klubach sieci Fitness Platinium® mamy do dyspozycji kilka setek rozmaitych zajęć prowadzonych przez kilkudziesięciu trenerów – dlatego można mieć pewność, że każdy znajdzie coś, co będzie mu odpowiadało. Aby znaleźć odpowiedni trening, trzeba postawić sobie cel – dla jednych będzie to zrzucenie kilku kilogramów, dla innych – wzmocnienie mięśni czy układu krążeniowo-oddechowego, poprawa gibkości czy sylwetki, jeszcze dla kogoś innego – nauka technik sztuk walki. W indywidualnych konsultacjach trenerzy pomogą dobrać odpowiedni trening i dostosować jego intensywność. Trzeba tylko zmotywować się do przyjścia.

Rozmawiał Piotr Banasik

Piotrek Banasik

Ma aparat, dlatego robi zdjęcia (czasami nawet fotografie). Założyciel atelier fotograficznego BananStudio.pl. Miłośnik jazzu, kotów (w zasadzie kota – Szalika) i tarty ze szpinakiem, fan piłki nożnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *