Drobiazg miazga

Krakowski startup zaczął od zaprojektowania technologii umożliwiającej poruszanie się osobom niewidomym po muzeach, a dziś z jego produktów korzysta ponad 9 tysięcy firm w 88 krajach świata. Kontakt.io zajmuje się produkcją beaconów - małych urządzeń, które mają szanse wprowadzić wielkie zmiany w naszym codziennym życiu.


Czym są beacony? To niewielkie nadajniki komunikujące się ze smartfonami za pomocą Bluetooth Low Energy - energooszczędnej technologii umożliwiającej funkcjonowanie urządzeń nawet przez dwa lata bez wymieniania baterii. Sygnał wysyłany przez beacon wywołuje na naszych telefonach konkretne procesy, ale tylko wtedy, gdy zainstalowaliśmy wcześniej odpowiednie aplikacje. Beacony ułatwiają robienie zakupów, poruszanie się po dużych obiektach, a nawet opiekę nad dziećmi czy randkowanie.

- Potencjał technologii iBeacon został dostrzeżony w pierwszej kolejności przez sektor retail, stąd też to właśnie w tej branży pojawia się najwięcej uniwersalnych wdrożeń. Beacony wykorzystywane są przez graczy retail m.in. do wysyłania spersonalizowanych ofert, grywalizacji, programów lojalnościowych czy nawigacji w sklepach i centrach handlowych - tłumaczy Joanna Bucior, PR manager Kontakt.io.
Pierwszą firmą retail w Polsce, która wdrożyła technologię jest sieć sklepów Gino Rossi. Dzięki niej klienci po wejściu do sklepu otrzymują spersonalizowaną ofertę opartą o ich wcześniejsze zakupy, mogą samodzielnie sprawdzić dostępność produktu, a także brać udział w programach lojalnościowych. Beacony można spotkać w Muzuem Sztuki Współczesnej w Krakowie, gdzie dostarczają dodatkowych informacji o prezentowanych dziełach sztuki, a także na stadionie PGE Arena w Gdańsku - tam za pośrednictwem aplikacji eFan24 uczestnicy eventów mogą zarówno dzielić się na bieżąco emocjami, jak i bez trudu odnaleźć drogę do swojego miejsca na stadionie czy sklepiku z gadżetami.

Kontakt.io, założony przez Szymona Niemczura, Tomasza Koźmińskiego, Tomasz Kołka i Rafała Janickiego, rozpoczął swoją działalność w marcu 2013. Punktem wyjścia stała się chęć znalezienia rozwiązania pozwalającego zwiedzać muzea osobom niewidomym, co zbiegło się z pojawieniem się na rynku iBeaconów stworzonych przez firmę Apple. Szymon Niemczura podczas spotkań Startup Stage zdradził, że z początku wraz z kolegami zhakowali po prostu oryginalny produkt. Dzięki temu szybko dostrzegli potencjał ukryty w tych małych urządzeniach.

-  Gdy powstawał ten projekt zobaczyliśmy jak dużo możliwości to daje. Za każdym razem przychodziliśmy do biura wiedzieliśmy, że możemy zrobić coś nowego, znaleźć jakieś inne rozwiązanie, gdzie te beacony będą ułatwiały życie - mówi Niemczura.
Przedsiębiorcy zajęli się więc tworzeniem własnych nadajników, a ich pierwsze produkty ruszyły w świat w sierpniu tego samego roku. Kilka miesięcy później otworzono biura w Nowym Jorku i Londynie, natomiast w czerwcu 2014 roku 2 miliony złotych w krakowski startup zainwestowała duńska firma Sunstone Capital. Cena za urządzenie dziś waha się od 20 do 30 dolarów w zależności od ilości zamówionych sztuk.
Krakowski startup nie boi się konkurencji, choć ta czai się tuż obok - w Polsce beaconami zajmuje się jeszcze działający w stolicy Małopolski Estimote oraz warszawski Ifinity.

- Od konkurencji odróżnia nas po pierwsze jakość. W niezależnym rankingu Aiselab beacony Kontakt.io zostały wyróżnione jako sprzęt najwyższej jakości - zachwala Joanna Bucior. Dodaje też, że ich firma jako jedyna na rynku wprowadziła usługę Cloud Beacon pozwalającą na zdalne zarządzanie urządzeniami. Kontakt.io potrafi też w ciągu kilku dni zrealizować zamówienie na kilka tysięcy beaconów. To bardzo ważne, gdyż popyt na beacony rośnie w niesamowitym tempie, wkrótce na każdym rogu będą czekały na nas nadajniki działające w oparciu o technologię BLE. Krakowska firma zdążyła zainteresować się nimi przed okresem „wielkiego boom” i to właśnie wyczucie najnowszych trendów pozwoliło odnieść jej sukces.  

Dagmara Marcinek



Dagmara Marcinek







Zapisz się do naszego newslettera




©2015 What's Up Magazine - wszelkie prawa zastrzeżone

What's Up?

Zapisz się do naszego newslettera i bądź na bieżąco.