Odpowiedzialny biznes? Obraz polskiego CSR-u

Jaki obraz polskiego CSR-u wyłania się z raportu “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”?

Każda korporacja organizuje działania CSR. Wiele z nich prowadzi je zgodnie z przyjętymi globalnymi strategiami i politykami. Niektóre z nich zatrudniają nawet dedykowanych specjalistów z tego zakresu. Nic więc dziwnego, że to właśnie one przodują w tegorocznym raporcie “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”

Fot. materiały prasowe.

Raport powstaje od 16 lat i co roku gromadzi więcej przykładów akcji CSR. W najnowszej edycji znajdziemy już 1190 różnych praktyk – o 300 więcej niż przed rokiem. Społeczna odpowiedzialność biznesu od kilku lat intensywnie rozwija się w Polsce. Stoi za tym nie tylko moda, ale także oddolna inicjatywa samych pracowników.

Rekordowy rok CSR-u

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” to największy w Polsce przegląd biznesu odpowiedzialnego społecznie. W tym roku na blisko 200 stronach znalazły się opisy 1190 dobrych praktyk – 639 nowych i 551 długoletnich – to odpowiednio o 39% i 32% więcej niż w ubiegłym roku.

W opracowaniu nie zabrakło oczywiście przedsiębiorstw z Krakowa. Najwięcej akcji prowadziły oddziały globalnych korporacji – PwC, KPMG czy Sabre. Wśród firm z naszego regionu znalazły się także między innymi Port Lotniczy Balice, Wawel SA i Kopalnia Soli w Wieliczce.

Z raportu wynika jeden zasadniczy wniosek. Mimo, że CSR rozwija się w Polsce już od wielu lat, trend ten nie zwalnia, a jego dynamika jest wręcz coraz większa. Społecznie odpowiedzialny biznes dobrze się sprzedaje – wiele firm wykorzystuje go więc, jako formę dodatkowej promocji. Jak zaznacza Magdalena Walas, menedżer krakowskiego biura Sabre, która już od 8 lat prowadzi projekty CSR, to nie jedyny powód rosnącej popularności tego zjawiska.

Firmy angażują się w działania CSR, ponieważ tego oczekują sami pracownicy. Dla osób, które pracują cały dzień, to często jedyna okazja do zrealizowania potrzeby pomocy innym. Dlatego nasze akcje są w 100% oddolnymi inicjatywami. Warto rozwijać i promować takie projekty, bo zaplecze organizacyjne przedsiębiorstw naprawdę ułatwia pomaganie. W CSR bardzo ważna jest też systematyczność. Działamy od wielu lat, przez co fundacje i osoby, którym pomagamy wiedzą, że mogą na nas liczyć – mówi.

Nie tylko więcej, ale też lepiej

Przedsiębiorstwa, szczególnie te największe, wiedzą jak ogromny wpływ mają na swoje otoczenie. CSR udowadnia, że nawet działając dla dobra biznesu można zrealizować wartościowe projekty, na których skorzysta wiele osób.

Zgodnie z opinią autorów raportu, CSR coraz rzadziej opiera się tylko na prostych działaniach charytatywnych. Przedsiębiorstwa zaczynają podchodzić do tego zagadnienia kompleksowo i włączają rozwiązania społecznie odpowiedzialne w strategie biznesowe na różnych szczeblach organizacji. W przyszłości możemy się więc spodziewać, że społeczna odpowiedzialność biznesu będzie bardziej dojrzała, lepiej zaplanowana i zgodna z filozofią firm.

Raport “Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki” przygotowało Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Publikacja dostępna jest w wersji online na stronie odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2017.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *