Edward pomoże, przypomni i doradzi

Kontakty z rozmówcami, umawianie spotkań i przypominanie o nich, kontrolowanie kalendarza czy obdzwanianie klientów – za to wszystko (i wiele więcej!) w „What’s Up Magazine” odpowiada Ela. W krakowskim start-upie 2040.io takie obowiązki ma Edward. I jest całkiem wirtualny.

– Wszelkie prognozy przewidują, że w 2040 roku sztuczna inteligencja będzie już tak samo „mądra” jak ludzki umysł – opowiada o nazwie firmy Tomasz Wesołowski z 2040.io. – Chcieliśmy się do tego odnieść, stawiając jednocześnie na rozwój artificial intelligence w zakresie obsługi działów sprzedaży małych i średnich przedsiębiorstw. Dlatego urodził się Edward – dodaje CEO krakowskiej firmy.

Wychowując Edwarda

Edward jest „dzieckiem” relatywnie młodym – spółka 2040 powstała przed rokiem, powołana do życia przez Tomasza Wesołowskiego i Bartłomieja Rozkruta (CTO), jednak obaj wspólnicy działają w branży już od dawna. Zatrudniający ponad dwieście osób software house Empathy postanowili jednak zmienić na rzecz firmy zajmującej się sztuczną inteligencją, widząc w tej branży przyszłość. – Od początku finansowaliśmy się z własnych środków, dopiero na początku tego roku dołączyło do nas dwóch aniołów biznesu, którzy wsparli nas kapitałowo – zdradza Tomasz Wesołowski. – Póki co zatrudniamy pięć osób, które cały czas pracują nad udoskonaleniem Edwarda, bo jego „wychowanie” wymaga trochę czasu. Dziś nasz produkt funkcjonuje u blisko dwudziestu klientów, będących testerami oprogramowania. To głównie jednoosobowe firmy, choć jedno z przedsiębiorstw podpięło do Edwarda dziesięciu pracowników.

Jakim asystentem jest Edward? Na pewno dociekliwym – po każdym telefonie dopytuje, czy rozmowa dotyczyła spraw służbowych, a jeśli tak – sprawdza, kiedy możemy skontaktować się z rozmówcą ponownie, po czym przypomina o tym charakterystycznym powiadomieniem. Ponadto obserwuje firmowe maile, kontakty i spotkania, sugerując użytkownikowi nadarzające się szanse sprzedażowe.

Tomasz Wesołowski, CEO 2040.io (fot. P. Banasik / What’s Up).

Dyskretny i cierpliwy…

Mocną stroną Edwarda jest także dyskrecja – przypomnienia pojawiają się w wyznaczonym czasie, np. kiedy mamy lukę w kalendarzu spotkań i możemy poświęcić ją na telefoniczne przypomnienie o złożonej ofercie. – Rzadko który asystent jest tak cierpliwy – uśmiecha się Tomasz Wesołowski. – O potrzebie napisania maila lub wykonania telefonu przypomina niestrudzenie, nie zniechęcając się nawet naszymi kolejnymi odmowami.

Tym, co wyróżnia Edwarda spośród innych asystentów (nawet tych niewirtualnych), jest całkowita integracja ze skrzynką poczty elektronicznej, listą kontaktów i kalendarzem, a nawet istniejącymi systemami CRM. Dzięki uzyskanym uprawnieniom może on na bieżąco dostarczać porad związanych z procesem sprzedaży, zaś zastosowanie coraz doskonalszych mechanizmów uczenia maszynowego sprawia, że im więcej danych dostarczymy, tym sugestie i uwagi Edwarda będą coraz trafniejsze. Co ciekawe – zostaną przekazane w sposób, jaki doskonale znamy z popularnych komunikatorów internetowych.

…a do tego pamiętliwy

– Interfejs konwersacyjny jest najbardziej intuicyjny, bo wykorzystuje rozmowę, zaś dzięki przejrzystym okienkom czatu jest też prosty i wygodny w użyciu – poleca Tomasz Wesołowski. Zwraca też uwagę, że asystenckie umiejętności Edwarda nie ograniczają się do krótkich „przypominajek” o telefonach czy mailach. – Program jest przydatny także dla menedżerów, którzy mogą otrzymać informacje o tym, w jaki sposób pracują kierowani przez nich sprzedawcy: z czego wynika powodzenie ich działań, które z nich najlepiej przekładają się na sprzedaż, a które są nieskuteczne. Zachowana przez asystenta historia wszystkich kontaktów z klientem pozwala bez problemu przekazywać ją między poszczególnymi pracownikami.

Innowacyjność 2040.io została doceniona przez inicjatywę „Startupy w Pałacu”, organizowaną przez Startup Poland – krakowska spółka miała okazję zaprezentować się w Pałacu Prezydenckim, wśród dziewięciu innych spółek operujących w sektorze B2B. – Byliśmy jedyną firmą software’ową, która działa w tym sektorze, i jedyną zajmującą się sztuczną inteligencją – opowiada Tomasz Wesołowski.

Kariera za oceanem

2040 to jednak nie tylko biznes. Krakowska firma prężnie działa także w zakresie popularyzacji zagadnień związanych z artificial intelligence, organizując m.in. cykliczny AI meetup, w którym każdorazowo bierze udział blisko 150 osób, nie tylko miłośników technologii, ale także tych zajmujących się relacjami społecznymi. Dużym osiągnięciem 2040 jest także współpraca z Massachusetts University of Technology w ramach akceleratora MIT Enterprise Forum, dzięki czemu Edward stał się elementem testów, badających zachowania ludzi w kontakcie z robotami.

Co dalej? – Widać, że w Krakowie społeczność ludzi z otwartymi głowami jest bardzo duża, dlatego to właśnie tutaj chcemy rozwijać nasz produkt – odpowiada CEO 2040. – Nie tylko Edwarda, który pomoże w biznesie, ale może także innych asystentów, którzy ułatwią codzienne życie – kończy Tomasz Wesołowski.

Piotrek Banasik

Ma aparat, dlatego robi zdjęcia (czasami nawet fotografie). Założyciel atelier fotograficznego BananStudio.pl. Miłośnik jazzu, kotów (w zasadzie kota – Szalika) i tarty ze szpinakiem, fan piłki nożnej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *