Czy well-being to sposób na efektywnego pracownika?

Od pewnego czasu rynek pracy jest rynkiem pracownika. Ten trend powoduje, że firmy, chcąc budować wizerunek dobrego pracodawcy, muszą oferować pracownikom nie tylko odpowiednie wynagrodzenie, ale również szereg dodatkowych świadczeń. Jakich? Czy zyskujące na popularności projekty well-being zwiększają lojalność, a przede wszystkim efektywność pracowników?

Coraz więcej firm jest świadomych tego, że efektywność pracownika zależy od jego stanu fizycznego i psychicznego. Stąd decydują się one nie tylko na prywatną opiekę zdrowotną i kartę multisport (które w zasadzie dziś są podstawą, a nie wyjątkowym benefitem), ale również na wiele projektów well-being, np. warsztatów edukacyjnych dotyczących zdrowia czy żywienia. Well-being zakłada zresztą dbanie nie tylko o zdrowie pracowników, ale również o ich dobre samopoczucie oraz równowagę psychiczną i energetyczną. 

– Osoby, które potrafią dobrze zarządzać swoją energią, są zwykle bardziej opanowane, wytrwałe, skoncentrowane na zadaniach, łatwiej dostosowują się do zmieniających się sytuacji. Posiadają tym samym kompetencje wspomagające, umożliwiające im maksymalne korzystanie z umiejętności, wiedzy i talentów bezpośrednio związanych z ich stanowiskiem pracy – mówi Małgorzata Czernecka, szefowa Human Power, przeprowadzającego w firmach audyty, szkolenia, warsztaty, inspirujące wykłady i kampanie edukacyjne dotyczące energii pracowników. Skorzystał z nich m.in. ING Bank Śląski – Właściwe zarządzanie energią jest naszym zdaniem kluczem do właściwej organizacji pracy, a więc w wymierny sposób przekłada się na wyniki zawodowe. Umiejętność zarządzania swoją energią fizyczną i świadomość, że sami mamy wpływ na swój stan emocjonalny, powoduje, że każdy z nas zachowuje równowagę pomiędzy sferą zawodową i prywatną, i lepiej sobie radzi z wyzwaniami dnia codziennego – komentuje Monika Mastalerz, Specjalista ds. BHP w ING Banku Śląskim.

Dbanie o pracownika zakłada również organizowanie przyjaznej przestrzeni biurowej, czyli takiej, w której pracownik czuje się komfortowo i która jednocześnie sprzyja efektywnej pracy. To dlatego coraz bardziej popularne staje się projektowanie nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie „biur przyszłości” zgodnych ze standardami wellness. Powstają lepsze rozwiązania akustyczne, biurka, przy których można pracować na stojąco, strefy odpoczynku czy budki do rozmów telefonicznych.

– Chcemy, aby w naszej firmie pracownicy byli zdrowi, potrafili efektywnie rozplanowywać i realizować zadania, umieli rozpoznawać i zarządzać swoimi emocjami, widzieli sens swojej pracy, co niewątpliwie powinno przyczynić się do wzrostu ich zaangażowania i satysfakcji z pracy. A jak wiemy, zadowolony pracownik to pracownik efektywny i lojalny wobec organizacji. Łatwiej jest również zachęcić nowych pracowników do dołączenia do takiej kultury organizacyjnej. Dlatego inwestujemy nie tylko w szkolenia i rozwój pracowników, nowe systemy i technologie, ale również zapewnienie odpowiedniego środowiska pracy – wyjaśnia Liwia Kwiecień, Członek Zarządu EFL, który we współpracy z Human Power angażuje się w projekty well-being.

Firmy zainteresowane dobrobytem pracowników decydują się na różnego rodzaju przedsięwzięcia – niektóre organizowane są wewnętrznie, inne wymagają wsparcia specjalistów z zewnątrz, np. realizatora projektu czy audytu. Podstawą jest zbadanie efektywności i zadowolenia pracowników. Służy temu m.in. badanie „Praca, Moc, Energia w polskich firmach” przeprowadzane przez Human Power, dotyczące stylu pracy i zarządzania własną energią. Niedawno ruszyła tegoroczna jego edycja. Firmy, które zdecydują się na przeprowadzenie badania wśród swoich pracowników, otrzymają diagnozę poziomu ich efektywności. Dowiedzą się, na ile pracownicy spędzają czas na sprawnym i wysokojakościowym wykonywaniu zadań, a na ile na byciu w stanie ciągłego rozproszenia uwagi.

Badanie realizowane jest we współpracy z Aon, Kinnarps Polska, Dailyfruits, Benefit Systems, Uniwersytetem Łódzkim oraz Akademią Leona Koźmińskiego. Firmy zainteresowane udziałem w badaniu mogą przesłać swoje zgłoszenie przez stronę: www.humanpower.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *