Play Press Snaps

Praca, korporacje i technologie na 58. KFF

Superbohaterowie walczący w podziemiach biurowca, ukryta kamera zaglądająca do środka wielkich firm czy coach, który „jak żyć?” powinien najpierw nauczyć samego siebie – to, i nie tylko, w programie tegorocznego Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Już w niedzielę, 27 maja, rozpocznie się 58. edycja Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Ponad 200 filmów zostanie pokazanych w czterech sekcjach konkursowych oraz pokazach pozakonkursowych i specjalnych. Wśród nich nie zabranie filmów o pracy, korporacyjnym życiu i biurokracji. Dokument „Granice pracy” to szokujący obraz skandalicznych warunków pracy uchwycony przy pomocy ukrytej kamery, „Play” zaprasza widzów do szalonej zabawy z mrocznym finałem rozgrywającej się w jednym z biurowców, a „Mrówka wychodzi za mąż” jest pełną humoru opowieścią o mrówce, która znudzona pracą w korporacji marzy o prawdziwej miłości.

Natomiast w sekcji DOCS+SCIENCE jak co roku pojawiają się pytania dotyczące przyszłości ludzkości, rozwoju techniki i kondycji otaczającego nas świata. Jak cyfryzacja wpływa na kinematografię? Jakie były początki komputera Commodore? I jak mały statek kosmiczny z urządzeniami o mocy obliczeniowej mniejszej niż telefon komórkowy zrewolucjonizował nasze pojęcie o kosmosie?

Poniżej przedstawiamy 10 filmów #KFF, które koniecznie trzeba zobaczyć:

 

Commodore, reż. Steven Fletcher | dokument, 2018, Niemcy, Polska, USA, Wielka Brytania | 131 min.

Ta nostalgiczna opowieść zabiera nas w podróż w czasie do lat 70., 80. i 90. XX wieku. Steven Fletcher, autor filmu i równocześnie programista VIC 20 oraz jego słynnego następcy – 64, zgłębia ówczesny fenomen branży elektronicznej, opowiadając o komputerach ze słynnej stajni Commodore. Z wywiadów z ludźmi, którzy wykorzystywali na różne sposoby dobrodziejstwa 8-bitowych komputerów rodzi się fascynująca historia legendarnej firmy Commodore, produkującej maszyny do pisania, sumatory i kalkulatory, a także najpopularniejsze komputery na świecie, Commodore C64, które do dziś mają swoich wiernych fanów na całym świecie. Dla polskiego widza nie bez znaczenia pozostaje fakt, że założycielem niegdysiejszego giganta był ocalały z Auschwitz Jack Tramiel (Idek Trzmiel).

 

Gra, reż. Vangelis Liberopoulos | fabuła, 2017, Cypr, Grecja | 33 min.

Nowy i wyjątkowo charyzmatyczny, żywiołowy głos we współczesnym kinie greckim. Korporacyjna ekstrawagancja z szaloną zabawą i mrocznym finałem – bo można uciec przed regułami, ale nigdy przed konsekwencjami i osobistą odpowiedzialnością. Seans obowiązkowy dla popkulturożerców. „Gra”, dopracowana w każdym detalu, oszałamia swoją kolorystyką, energią, kostiumami, dźwiękiem i muzyką. Czy Vangelis Liberopoulos pójdzie wkrótce w ślady Yorgosa Lanthimosa („Kieł”, „Lobster”)? Jego debiut reżyserski robi wiele zamieszania wszędzie tam, gdzie się pojawia.

 

Granice pracy, reż. Apolena Rychlíková | dokument, 2017, Czechy | 70 min.

Wynagrodzenie poniżej stawki minimalnej, kilkunastogodzinne zamiany, brak przerwy na posiłek czy toaletę – warunki pracy w wielu firmach są skandaliczne, jednak pracownicy boją się o tym otwarcie mówić. Dziennikarka, Saša Uhlová, by pokazać światu prawdę zatrudnia się w tych miejscach pod fikcyjnym nazwiskiem. Codzienność pracy w szpitalnej pralni, fabryce drobiu, supermarkecie czy przy segregacji śmieci widzowie obserwują dzięki ukrytej kamerze. Czy są granice nieludzkiego traktowania ludzi?

 

Najdalej, reż. Emer Reynolds | dokument, 2016, Irlandia | 120 min.

W sierpniu 2017 roku NASA obchodziła czterdziestolecie misji Voyager. Dla Emera Reynoldsa ta rocznica stała się punktem wyjścia do niezwykłej opowieści o ludziach i wydarzeniach stojących za jednym z największych osiągnięć w dziedzinie eksploracji kosmosu.. Ponad 13 miliardów mil od naszej planety mały statek kosmiczny z urządzeniami o mocy obliczeniowej mniejszej niż telefon komórkowy mknie przez próżnię. Dane wysyłane z niego na Ziemię pozwoliły nam poznać osobliwości wszechświata. Zdobyta w ten sposób wiedza bez wątpienia zrewolucjonizowała nasze pojęcie o kosmosie. A sonda wciąż leci na spotkanie z nieznanym, niosąc na złotych dyskach przesłanie dla pozaziemskich cywilizacji…

 

Kino przyszłości, reż. Michael Palm | dokument, 2017, Austria | 126 min.

Rewolucja cyfrowa dotarła do kina stosunkowo późno i przez długi czas była przez twórców traktowana z nieufnością. Dziś nie można już dłużej się przed nią wzbraniać: stała się faktem. Razem z autorami filmu odwiedzamy archiwa, muzea i studia filmowe w różnych częściach świata, by przekonać się, jak cyfryzacja wpływa na kinematografię, jakie stwarza możliwości i jakie niesie zagrożenia. „Kino przyszłości” to opowieść, która skłania do rozważań na temat naszej pamięci i odwiecznych prób uwiecznienia rzeczywistości. A wszystko to prowadzi do zasadniczego pytania: jak ocalić od zapomnienia ludzki dorobek?

 

Godziny otwarcia, reż. Silvia Bellotti | dokument, 2017, Włochy | 60 min.

Tu bije prawdziwe serce dzisiejszego Neapolu. Urząd zajmujący się administrowaniem czterdziestoma tysiącami lokali komunalnych w godzinach urzędowych ma pełne ręce roboty. Odwiedzający go petenci stanowią barwną mieszankę ludzkich typów. Z jednej strony mamy więc gorące temperamenty i palące sprawy różnego kalibru, z drugiej zaś – biurokratyczne procedury. Film pokazuje, że mimo wszystko udaje się pogodzić ze sobą te sprzeczne żywioły.

 

Mrówka wychodzi za mąż, reż. Michał Poniedzielski | animacja, 2017, Polska | 15 min.

Wykończona korporacyjnym stylem życia mrówka postanawia wyjść za mąż. Żuk, którego poznaje na portalu randkowym, okazuje się ideałem – przystojny, wysportowany, z poczuciem humoru. Ma duży dom i sportowy samochód. Związek kwitnie, tylko jemu nie za bardzo spieszy się do skonsumowania relacji… Parodia randek w ciemno, internetowych miłości i zbyt idealnych związków, a przy okazji przestroga, by marząc o szczęściu, zdjąć choć na chwilę różowe okulary.

 

Telezakupy, reż. Dev Patel | fabuła, 2017, Singapur, USA | 16 min.

Szalona czarna komedia o tym, co może się stać, gdy mąż zacznie kaprysić na telezakupową pasję żony. Może lepiej było milczeć, niż obwiniać Penny (Sophie Kargman) o zakup nowego miksera? W roli reżysera debiutuje Dev Patel, aktor znany m.in. z filmów „Slumdog. Milioner z ulicy”, „Lion. Droga do domu” czy „Chappie”. Współscenarzystą „Telezakupów” jest twórca serii „Piła” i „Naznaczony” – Leigh Whannell. W niespodziewanej kreacji pojawia się Arnie Hammer („Kryptonim U.N.C.L.E.”, „Tamte dni, tamte noce”). Męża gra znany z „Newsroomu” i „Johna Wicka 2” Thomas Sadoski. Makabreska, która spycha żony ze Stepford w czarną otchłań, dociera do Krakowa prosto z festiwalu Sundance. Czeka was zabójczy seans!

 

Szczęście, reż. Maciej Buchwald | fabuła, 2018, Polska | 24 min.

Komedia obyczajowa z przymrużeniem oka o zwykłych ludzkich tęsknotach, marzeniach i przewrotnym losie. Jedno zimowe popołudnie i noc. Czworo bohaterów szuka spokoju, sukcesu i miłości. Czasami jednak do szczęścia najbardziej potrzeba… szczęścia właśnie. Mariusz prowadzi wykłady motywacyjne, Joanna uczestniczy w terapii, Tadeusz chce dać sobie szansę w speed datingu, a Julia pragnie się rozwijać. Reżyser, scenarzysta i komik Maciej Buchwald po raz kolejny („Kac”) wpisuje się w tzw. kino środka, w którym żart potrafi być dowcipny i inteligentny.

 

32-Rbit, reż. Victor Orozco Ramirez | animacja, 2018, Meksyk, Niemcy | 8 min.

Te obrazki znamy wszyscy: gif z zagubionym Johnem Travoltą czy film o aligatorze odgryzającym rękę mężczyźnie. Animowany mix krążących w Internecie memów pokazuje rzeczywistość, w której rządzą „lajki”. Płynąca strumieniem świadomości narracja jest dla reżysera okazją do snucia refleksji o współczesnym świecie, gdzie w gąszczu amatorskich filmów innych ludzi zaczynają zanikać nasze własne wspomnienia. Nie wszystko można jednak cofnąć wciskając CTRL+Z.

 

Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie się od 27 maja do 3 czerwca. Pełen program dostępny jest na stronie internetowej.

Dagmara Marcinek

Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kocha stare kino i nowe technologie. O  tym, co piszczy w kulturze pisze w portalu Kulturatka.pl, o polskie filmy dokumentalne dba w KFF Sales&Promotion, a wszystko inne komentuje na twitterze: @_miss_waldorf_. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *